café modern - amsterdam

Om gisteren mijn verjaardag te vieren, gingen we uit eten. Mij maak je dan ook het meest blij als we ergens naartoe gaan dat of nieuw is of waar ik nooit eerder geweest ben. Het werd dat eerste.
Café Modern ligt in Amsterdam Noord en is gehuisvest in een oud bankgebouw. We werden vriendelijk de hand geschud bij binnenkomst en namen plaats in de prachtige ruimte. Het was stijlvol door de designstukken, mooie groene en zachtgele kleuren op de muren en de vrolijke bloemen op tafel. De keuken en bar was open, wat het nog ruimtelijker maakte.

Het menu was al bepaald, het zou bestaan uit 5 gangen voor een kleine 40 euro. De eerste drie waren in ons geval met vis, maar dat kan morgen weer helemaal anders zijn. De chef legde ons uit dat bijna iedere week het menu veranderd. Hij kiest wat vers is en waar hij inspiratie bij krijgt. Hieronder een beschrijving van het menu en als je dat liever overslaat, scroll dan naar beneden voor de foto's!

We begonnen met een gerechtje van makreel, krab en avocado. Zo had ik nooit eerder makreel gegeten. Hij was rauw en overgoten door een ingekookte zachte azijn met laurier en wat peper. Daardoor was hij een beetje gaar geworden aan de randjes. De avocadopuree en het toastje met krab paste er perfect bij. Een goed begin!

Onze tweede gang was pulpo. Ook dat was nieuw voor mij. Nooit eerder at ik octopus eerder en het smaakte in combinatie met de chorizo, tomaat en augukjes friszuur. Nummer drie was harder (vis) met scheermes en zeekraal. Ik moet bekennen dat ik ook harder niet eerder heb gegeten (en dat terwijl we in het volgende nummer van Jamie magazine met de vissers mee op pad gaan en er zelfs sushi mee gaan maken!). Maar dat terzijde. De vis was op de huid gebakken en was stevig van smaak. Het smaakte erg goed met de fijngesneden scheermessen en de zilte zeekraal.

Nummer 4 bestond uit lamsvlees met asperge en doperwten. Het was een plaatje om te zien! Trouwens de andere gerechten ook, moet ik erbij vertellen. En het begint misschien saai te worden; ook dit gerecht smaakte verrukkelijk.

Onze laatste gang was een smaakexplosie. Alles zat erin dat lekker was, aldus mijn vriend. Hij bestempelde het rood fruit, meringue en citroen-toetje dan ook als het beste dat hij ooit at. Genoeg overtuigd? Cafe Modern, daar moet je gewoon naartoe!


gang 1 makreel met krab en gang 2 pulpo met chorizo en tomaat

gang 3 harder met scheermes en zeekraal
gang 4 lamsvlees met asperge en erwten


dessert rood fruit met mascarpone, meringue en citroen

2 comments:

  1. een late happy birthday van ons!! zo een leuk adresje, reden om snel weer naar Amsterdam te komen :) mooie foto's ook! xjes van de zussen

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...