risotto à la verdenius

Ik had vanavond zin om risotto te maken. Eigenlijk vind ik dat altijd leuk om te doen, omdat het zo relaxed is en lekker langzaam gaart. Ik had een tijdje geleden bij Dille&Kamille een zakje met risotto en zongedroogde tomaatjes gekocht en zelf opgepimpt met allerlei cupboard ingredients. Oftewel, wat ik nog in huis had. Heerlijk om zo te koken! Ik moet wel bekennen dat dit niet iedere dag zo makkelijk gaat...





















Dit is wat ik ervan heb gemaakt voor 2 personen:
bakje cherry tomaatjes/romaatjes
1 rode ui (kleingesneden)
1 teentje knoflook (kleingesneden)
scheutje olijfolie
een zakje risotto van Dille&Kamille
spekreepjes (uitgebakken)
halve paprika (in kleine blokjes gesneden)
10 groene olijven (kleingesneden)
witte wijn
bouillon
versgemalen peper en rode chiliflakes (evt zout)
rucola

De bereiding is niet ingewikkeld, ik heb drie pannetjes op het vuur gezet; pannetje 1 was die met een beetje olijfolie en de tomaatjes. Zet op laag vuur om ze langzaam te laten garen. Pannetje twee is voor de risotto. Als eerste doe ik de ui en knoflook met olijfolie in de pan en daarna gaat de risotto erbij. Heel even aanbakken en daarna beetje bij beetje bouillon en witte wijn (sorry dat ik geen hoeveelheden noem, ik doe ook maar wat! Belangrijk is dat je blijft proeven en voor verhoudingen kun je op verschillende culinaire sites wel terecht). Laat het vocht steeds opkoken voordat je er nieuw bij doet, wel blijven roeren zodat het niet aanbrandt. In de laatste pan gaan de spekblokjes die ik eerst wat bak en daarna gaan de paprikablokjes en kleingesneden olijven erbij. Proef ondertussen de risotto, zodat hij goed (maar niet té) gaar is als je hem opdient. Voeg versgemalen peper en chiliflakes toe en eventueel wat zout. Doe het spek-paprika mengsel bij de risotto, serveer op borden en leg de warme tomaatjes erover. Wat ik wel lekker vond is om er wat extra rucola over heen te doen. Et voilà: Risotto à la verdenius!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...