blog Jamie magazine: coffee to stay


COFFEE TO STAY

Steeds meer zie je ze opduiken, de mooie koffiezaakjes. Ik heb inmiddels mijn vaste adresjes wel gevonden, maar wordt iedere keer blij als ik er weer eentje ontdek in de stad (of door een collega op de hoogte wordt gesteld). Want juist die kleine, originele koffiecafeetjes zijn zo leuk, omdat ze allemaal een eigen gezicht hebben. Die adresjes waar er maar eentje van is. Het interieur een samenraapsel van spullen is, gevonden op rommelmarkten of in vintage winkels. Daar waar de barista 's iedere cappuccino met veel aandacht en plezier maken. Niets wordt aan het toeval overgelaten en de romige melk is perfect op temperatuur gebracht. Dat gevoel dat ieder kopje uniek is en speciaal voor jou is gemaakt. Over die adresjes heb ik het.

Ik denk vaak terug naar die ene keer dat ik in Berlijn was en zo'n heerlijke koffie dronk bij Bonanza in Prenzlauerberg. Natuurlijk gecombineerd met de lekkerste carrotcake ever! Ik ga er graag eens naartoe terug. Ook als ik in Utrecht ben, wil ik het allerliefste meteen naar een andere favoriete: Village Coffee en Music aan de Voorstraat. Als je binnenkomt voel je de relaxte sfeer, mensen wachten gerust 15 minuten bij de bar voor ze aan de beurt zijn. Ze weten gewoon waar ze voor in de rij staan. Ook deze locatie heeft een interieur dat je niet verzint, het ontstaat eigenlijk gewoon. Gekke ornamenten (zoals een weegschaal), oude LP's, mooie posters, een ingelijste 'Loesje', fijne (soms live) muziek, alles klopt. Geen wonder dat je daar uren kunt doorbrengen...

Fietsend door Amsterdam zag ik in een flits een nieuwe aan de Haarlemmerdijk, vlakbij het Haarlemmerplein. Geen idee hoe hij heet, maar een bezoekje zal ik er zeker aan brengen als ik weer in de buurt ben. Morgen staat Two for Joy op het programma. En als jullie nog leuke adresjes hebben houd ik me aanbevolen!

Marieke Verdenius
Is: redacteur bij Jamie magazine
Gaat: dit weekend (dat morgen al begint) op zoek naar leuke nieuwe hotspots in de stad
Eet: vanavond bij voorkeur een lekkere soep
Drinkt: thee op de zaak en koffie in de bar.





2 comments:

  1. en hoe vond je two for joy?

    ReplyDelete
  2. @anonymous, ja heerlijke koffie, maar mijn favoriete blijft echt die in Utrecht : )

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...