blog jamie magazine: macarons

MMM MACARONS

Je kunt ze krijgen in iedere kleur van de regenboog. En in de meest waanzinnige smaken zoals de exotische lychee, chili chocolat of liquorice. Ik heb het over de macaron. Dit zoete Franse lekkers laat zich lastig omschrijven, want is het nu een koekje of een klein taartje? Veel maakt het niet uit, want de macaron is simpelweg hot.

Macarons proefde ik voor het eerst een paar jaar geleden, toen ze vers uit Parijs in een deftig verpakt doosje op onze keukentafel belandden, bijna te mooi om op te eten. Waren ze dan eigenlijk wel lekker, dacht ik bij mijzelf? Ik was nog niet helemaal overtuigd. Dat veranderde direct toen ik er eentje proefde, want de combinatie van de krokante merengue met de zachte vulling vond ik heerlijk. Voelde me bijna schuldig dat ik twijfelde, want die patissiers kunnen bakken als de beste!

In Frankrijk worden hele macaron-taarten gemaakt, zelfs als bruidstaart. Vorig jaar werd me gevraagd om er eentje ‘in elkaar te zetten’ voor het huwelijk van een Française met haar Hollandse geliefde. Ik was een van de gasten die de ceremoniemeester nog even een handje hielp voor het grote feest kon beginnen. En de druk was groot, want dit was, naast het bruidspaar, dé eyecatcher van de receptie (zo liet de bruid in spé ons nadrukkelijk weten). Dagen, avonden en zelfs nachtenlang had zij in haar keukentje gestaan om de enorme hoeveelheid kleine en grote macarons te bakken. En wij kregen de eer ze op een stuk karton (in de vorm van een kegel) te bevestigen met kleine satéprikkertjes. Dat was me een klus, want er mocht natuurlijk niets misgaan. In het begin sneuvelden de fragiele schuimpjes door hardhandig geduw (helemaal niet erg, want dan mochten wij ze opeten), maar eenmaal de smaak te pakken, gingen we als een speer en stond de taart net op tijd klaar. Het bruidspaar was blij, ze gaven elkaar de beroemde ‘eerste hap’ en het feest kon beginnen. Ik was behoorlijk opgelucht dat de eyecatcher netjes bleef staan, kan ik je wel vertellen…

Mocht je ook zo’n taart willen in plaats van een ‘normale’ bruidsversie, dan kun je jezelf heel wat werk besparen door de macarons te kopen bij Poptasi in Amsterdam. Zij verkopen, zoals gezegd, iedere kleur en smaak die je maar zoekt. Tip: ga vroeg op de dag, want dan hebben ze alle smaken nog op voorraad. Mijn selectie ging op kleur, maar de andere smaken ook vast onwaarschijnlijk lekker. Ik ga snel weer terug, ik beloof het :)

Marieke Verdenius
Is: redacteur van Jamie magazine
Bladert nieuwsgierig door de nieuwe Engelse Jamie
Eet: verse venkelworstjes van Casa del Gusto
Drinkt: deze week nog steeds vlierbloesemsiroop met water
En keek gisteravond met plezier naar de 3e aflevering van Rachel Khoo op BBC2



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...