the yellow trend

De laatste jaren wordt er vaak geroepen dat geel de kleur van onze toekomst gaat worden. Geel als in het nieuwe roze eigenlijk. Maar of het echt zo is? Pantone riep het al in 2009, toen werd het verkozen tot dé kleur van het jaar. Moeten we het dan het heel vaak zeggen, zodat je eraan gaat wennen en het uiteindelijk het ubervrouwelijke roze zal verstoten? Een ding is zeker, ze mogen het dan wel roepen; ik zie er nog niet zo veel van terug in het straatbeeld. Hoe zou dat komen? Misschien weten mensen nog niet zo goed wat ze met geel aan moeten. Da's ook niet zo vreemd als je je bedenkt hoeveel soorten geel er zijn, je kunt gewoonweg niet van één kleur spreken. Laat staan over hoe je het toepast in mode, lifestyle of architectuur. Geel springt er over het algemeen gewoon uit en dat moet je willen.

Toen ik de blog begon te schrijven, dacht ik na over wat mijn associatie is met geel. Ik vind het een optimistische kleur, eentje met uitstraling en kracht, net als de zon. Als je daarvan uitgaat gaat geel een goede toekomst tegemoet. De gelen waar ik van hou zijn citroengeel, fluorgeel, eigeel en oker. Iedere schakering heeft zo'n ander gevoel, want bijvoorbeeld goudgeel en vanillegeel zijn wat mij betreft twee uitersten. Het ene is hard, glanzend en een beetje 'hautain' en de ander zacht, vol en vriendelijk. Leuk om zo eens naar kleur te kijken. Ik moet het nog zien of het echt roze zal vervangen, maar benieuwd ben ik wel. En vooral naar de invloed van trendwatchers die het dus al jaren roepen. Wat denken jullie?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...